Elektrische apparaten zijn steeds lastiger te repareren. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu en Stichting Repair Café onder 400 coördinatoren van Repair Cafés. Koffiezetapparaten, stofzuigers en video/ audioapparatuur komen het vaakst langs voor reparatie.
70% van de respondenten geeft aan dat het steeds lastiger wordt om elektrische apparatuur te repareren. Apparaten zijn niet open te maken (80%), er is specialistisch gereedschap nodig (61%) of de onderdelen zijn verlijmd en versmolten (57%), blijken hiervoor de voornaamste redenen. Ook het tekort aan reserveonderdelen is in 52% van de gevallen een belangrijke belemmering voor reparatie.
Natuur & Milieu heeft onlangs het Meldpunt Kapotte Apparaten geopend waar iedereen zijn kapotte elektrische apparaat kan melden. Voorwaarde is dat het apparaat binnen een jaar na de garantietermijn stuk is gegaan. Of dat het apparaat lastig te repareren is. Met de resultaten wil Natuur & Milieu scherpere regelgeving over levensduur en repareerbaarheid voor fabrikanten van elektrische apparatuur afdwingen. Natuur & Milieu pleit voor een discussie over de repareerbaarheid van elektrische apparaten in de Tweede Kamer.
“Een product repareren is het beste voor milieu én economie. In de praktijk verdwijnt een groot deel van de waardevolle producten en componenten bij het afval. Een deel wordt gerecycled, maar het is beter het product eerst langer te gebruiken en te repareren, voordat je het gescheiden inlevert. Hergebruik en reparatie creëren ook meer lokale werkgelegenheid”, aldus Natuur & Milieu.
BKN ondersteunt het initiatief van Natuur & Milieu. Veel van haar leden voeren (kleine) reparaties uit aan consumentengoederen met als doel deze verder te verkopen. Een goede ‘repareerbaarheid’ van producten verlengt de levensduur en stelt kringloopbedrijven in staat meer 2e hands producten te verkopen en de afvalberg zo klein mogelijk te houden,